Koers naar de toekomst
We zijn het lopende schooljaar weer begonnen met een fijne groep studenten; de aanmeldingen voor de kleine zeilvaart en de grote zeilvaart vallen enigszins tegen, maar we zien een toename in interesse voor de bootsmansopleiding en cursussen ‘op maat’.
In de klassen nemen we trends waar die zich de afgelopen jaren hebben ingezet: Waar het eerst logisch was een compleet seizoen op een schip door te brengen zien we nu dat mensen vaker kortere perioden aan boord blijven en vaker wisselen tussen verschillende schepen; we zien een toenemende interesse in de zeilende vrachtvaart; we zien studenten binnenkomen die hun keuze voor de zeilvaart maken uit milieuoverwegingen en we zien prachtige projecten bedacht en uitgevoerd worden door mensen die elkaar hier op school voor het eerst treffen.
We zijn oprecht trots dat we als school een platform mogen bieden voor al deze prachtige ontwikkelingen!
Ons onderwijs staat ondertussen ook niet stil, we zijn op dit moment bezig met een onderzoek naar waar we op dit moment staan en hoe we verder willen groeien. Hoe kunnen we ons onderwijs aantrekkelijk blijven houden voor onze studenten die nu, vaak met een ander motief dan vroeger, zich voor een opleiding aanmelden?
Hoe kunnen we ons nog beter profileren als onderwijs- en kenniscentrum voor de zeilende zeevaart?
De zeilwereld staat niet stil, wij dus ook niet en ik hoop u hier binnenkort meer over te mogen vertellen.
Regelgeving staat ook niet stil. Daar waar het ten tijde van de vroegere zeilende handelsvaart niet ongewoon was dat een bemanningslid het leven liet tijdens een zeereis, wordt het nu steeds belangrijker dat risico’s vermeden worden en potentiële gevaren onderkend.
Voor de Kaatje, onze enige echte dwarsgetuigde zeilsimulator, heeft dit ook gevolgen. We gaan haar voorzien van extra lijnen aan weerszijden van de masten, waar de ‘bemanning’ door middel van lijnklemmen in kan ‘haken’. Deze haken lopen mee op het moment dat je naar boven of naar beneden gaat, maar blokkeren bij een eventuele val.
Een val op enig moment tijdens het op-enteren of afdalen zal, als het goed is, dan nooit meer gevolgen hebben dan een paar blauwe plekken en gekrenkte trots.
De gebruiker van een simulator dient een goed beeld voorgeschoteld te krijgen van de werkelijkheid. We realiseren ons dat het voor veel schepen niet doenbaar of wenselijk is te werken met lijnklemmen of een soortgelijk systeem, toch zien we het als onze plicht als onderwijs- (en kennis) centrum voor de zeilvaart de veiligheid van de gebruikers op de eerste plaats te zetten. Naar onze mening zal het aan de beleving van de studenten weinig tot niets afdoen.
Namens de bemanning van de Zeevaartschool wens ik u een fantastisch 2019!
Cosmo Wassenaar
We zijn het lopende schooljaar weer begonnen met een fijne groep studenten; de aanmeldingen voor de kleine zeilvaart en de grote zeilvaart vallen enigszins tegen, maar we zien een toename in interesse voor de bootsmansopleiding en cursussen ‘op maat’.
In de klassen nemen we trends waar die zich de afgelopen jaren hebben ingezet: Waar het eerst logisch was een compleet seizoen op een schip door te brengen zien we nu dat mensen vaker kortere perioden aan boord blijven en vaker wisselen tussen verschillende schepen; we zien een toenemende interesse in de zeilende vrachtvaart; we zien studenten binnenkomen die hun keuze voor de zeilvaart maken uit milieuoverwegingen en we zien prachtige projecten bedacht en uitgevoerd worden door mensen die elkaar hier op school voor het eerst treffen.
We zijn oprecht trots dat we als school een platform mogen bieden voor al deze prachtige ontwikkelingen!
Ons onderwijs staat ondertussen ook niet stil, we zijn op dit moment bezig met een onderzoek naar waar we op dit moment staan en hoe we verder willen groeien. Hoe kunnen we ons onderwijs aantrekkelijk blijven houden voor onze studenten die nu, vaak met een ander motief dan vroeger, zich voor een opleiding aanmelden?
Hoe kunnen we ons nog beter profileren als onderwijs- en kenniscentrum voor de zeilende zeevaart?
De zeilwereld staat niet stil, wij dus ook niet en ik hoop u hier binnenkort meer over te mogen vertellen.
Regelgeving staat ook niet stil. Daar waar het ten tijde van de vroegere zeilende handelsvaart niet ongewoon was dat een bemanningslid het leven liet tijdens een zeereis, wordt het nu steeds belangrijker dat risico’s vermeden worden en potentiële gevaren onderkend.
Voor de Kaatje, onze enige echte dwarsgetuigde zeilsimulator, heeft dit ook gevolgen. We gaan haar voorzien van extra lijnen aan weerszijden van de masten, waar de ‘bemanning’ door middel van lijnklemmen in kan ‘haken’. Deze haken lopen mee op het moment dat je naar boven of naar beneden gaat, maar blokkeren bij een eventuele val.
Een val op enig moment tijdens het op-enteren of afdalen zal, als het goed is, dan nooit meer gevolgen hebben dan een paar blauwe plekken en gekrenkte trots.
De gebruiker van een simulator dient een goed beeld voorgeschoteld te krijgen van de werkelijkheid. We realiseren ons dat het voor veel schepen niet doenbaar of wenselijk is te werken met lijnklemmen of een soortgelijk systeem, toch zien we het als onze plicht als onderwijs- (en kennis) centrum voor de zeilvaart de veiligheid van de gebruikers op de eerste plaats te zetten. Naar onze mening zal het aan de beleving van de studenten weinig tot niets afdoen.
Namens de bemanning van de Zeevaartschool wens ik u een fantastisch 2019!
Cosmo Wassenaar