Enkhuizer Zeevaartschool
  • home
  • English
  • Over ons
  • Ontmoet onze studenten
  • Nieuws
  • Contact
  • Tarieven
  • Roosters
  • Vaarbevoegdheid
  • Doorstromen naar handelsvaart
  • Wind Assisted Ship Propulsion
  • Cursus zeilnaaien
  • Ondernemerschap in de zeevaart
  • Bemanning gezocht
  • Oefenscheepje 'Kaatje'
  • Lokatie voor trainingen, lessen en vergaderingen
  • EZS Bibliotheek


Vaarbevoegdheidsbewijs

Van diploma en bekwaamheidsbewijs naar vaarbevoegdheid:
Er is een verschil tussen het diploma dat je kunt halen op de Enkhuizer Zeevaartschool en de vaarbevoegdheid (deze heb je nodig om als matroos of officier te mogen varen).

Na het behalen van je diploma ben je er nog niet. Om in aanmerking te komen voor een vaarbevoegdheid dien je een bekwaamheidsbewijs te overleggen.
Dit bekwaamheidsbewijs krijg je van ons nadat je hebt aangetoond vaardagen te hebben gemaakt en de taken in het takenboek zijn afgetekend.
Het takenboek kun je hier vinden.
​
Deze vaardagen dienen te zijn afgetekend op een schip (of schepen) die onder klasse varen of worden ingezet als 'Training Vessel'. Neem contact op met ons om te zien of het schip waarop je vaart in aanmerking komt.

Een deel (max. de helft voor de Kleine Zeilvaart) van deze vaartijd mag op de binnenvaart worden afgetekend en/of op  werktuiglijk voortbewogen schepen (motorschepen). Uiteraard geldt dan dat alleen die taken worden afgetekend die voor de situatie van toepassing zijn.

​Als alle taken zijn afgetekend kom je weer terug bij de EZS en lever je je takenboek in.
Wij gaan de vaartijd verifiëren en kunnen daarna je bekwaamheidsbewijs afgeven. 

Het bekwaamheidsbewijs dient te worden aangevraagd vier jaar  na het behalen van je diploma (afgetekende taken zijn dus max. 4 jaar oud).
Je mag ook al (max. 4 jaar) voordat je met school begint vaartijd en taken laten aftekenen!
​Kopiëren van het EZS takenboek is niet toegestaan en kopieën zullen niet worden geaccepteerd.
​Zorg dat je al je vaartijd ook bijhoudt in een monsterboekje (verkrijgbaar bij het KIWA)

Let op:  het bijhouden en aftekenen van je takenboek is een serieuze zaak!

Met je bekwaamheidsbewijs, je medische keuring voor de zeevaart, je MARCOM certificaat, je certificaten Basic Safety, Medical first aid en medical care ga je naar het KIWA (www.kiwaregister.nl, telefoon: 070 41 44 888) en daar vraag je je vaarbevoegdheid voor de zeilvaart aan.

Let op!  ook de matroos dient op zee een geldige vaarbevoegdheid te bezitten!
​(rating of rating-deck).
​Zie de Flowchart hier onder.
​FLOWCHARTS: Druk op het plaatje om te vergroten
Fouten voorbehouden
Rating deck (gezel) op zeilschepen.
​Voor de algemene vaarbevoegdheid Rating deck (gekwalificeerd gezel dek alle schepen) dient alle vaartijd op zee te zijn gemaakt.
Foto
Link naar verklaring bekwaamheid gezel
Kleine Zeilvaart
Foto
NB: voor aanvraag kapitein zeilschepen KZV geldt: vaartijd op binnenwater is op ZEEGAANDE schepen!
Grote Zeilvaart
Foto
Doorstroom naar handelsvaart
Met een bekwaamheidsbewijs GZV is het mogelijk een aanvullende opleiding te doen aan het ROC in Urk. Het is dan mogelijk binnen een jaar (inclusief 90 dagen stage) je vaarbevoegdheid stuurman alle schepen (MBO 4) te halen.
​Meer info op deze pagina
Meer informatie
Het EZS takenboek kost € 20,-. De kosten voor het afhandelen en afgeven van het bekwaamheidsbewijs zijn € 150,-
De KIWA rekent ook kosten voor het afgeven van het vaarbevoegdheidsbewijs.

Meer informatie over de aanvraagprocedure staat op de site van Kiwa register
Een uitgebreide handleiding van Rood boven Groen vind je hier

zeilbewijs binnenwater

Vaarbevoegdheden voor Nederlandse binnenwateren worden afgegeven door het CBR (afdeling CCV). Na een diploma stuurman KZV en twee seizoenen* aantoonbare vaartijd kom je in aanmerking voor een zeilbewijs (schipper zeilvaart). De procedure voor het aanvragen van het zeilbewijs staat hier beschreven.
* De vereiste vaartijd voor Zeilvaart is met maximaal 1 jaar te verminderen als u kunt aantonen dat u hebt gevaren als lid van de dekbemanning van een zeilschip:
  • bestemd voor de bedrijfsmatige vaart op zee en/of
  • met een lengte van 15 meter of meer, bestemd voor de niet-bedrijfsmatige vaart op zee.

mca accreditatie zeilvaarbevoegdheid

Hoe je chief mate 500GT unlimited papieren via de MCA geaccrediteerd te krijgen (geschikt voor red ensign flagged vessels).*
 Voor volledige uitleg in Engels, ga naar https://www.gov.uk/guidance/apply-for-a-cec-for-deck-and-engineer-officers
 
Je dient een email te sturen naar  cec@mcga.gov.uk met daarin de volgende scans als bijlage:
  1. Ingevuld MSF4203 aanvraagformulier wat je hier vinden kan
  2. Nederlandse vaarbevoegdheid, COC.
  3. paspoort of zeemansboek ter identificatie
  4. Marlins Engelse test toets resultaten (minimum 90% voor CO of MA), locaties hier te vinden.
  5. Verklaring huidige/vorige werkgever dat je Engelse niveau in spraak naar wens is voor de functie welke je hebt/had
  6. Paspoort foto
  7. Marcom A certificaat, voor- en achterkant
  8. Schermafbeelding bewijs van betaling, zoals aangegeven op het MSF 4203 formulier.
 
Bijkomende info:
Zorg dat je de juiste betaling doet, non-UK, dus het hogere bedrag.
Dichtstbijzijnde Marlins test centers zijn te vinden in Leer, Flensburg en Rotterdam, kost pakweg 125 euro.
 
Wanneer je een Master 500GT, limited en/of unlimited hebt, en deze als CoC van hen wilt ontvangen, dien je ook een UKLAP test te doen op niveau 1. Bij aanvraag voor Master krijg je na inzending bovenstaande een NOA (Notice of Assessment), waarmee je via een MCA office (alleen in de UK) of via mca@sqa.org.uk (schots kwalificatie bureau, zitten wereldwijd) een mondeling examen kan boeken.
 
Normaliter behoort alle informatie per post verzonden te worden. Echter wegens de wereldwijde COVID-19 pandemie mag dit momenteel per email. Ook de UKLAP test kan momenteel online afgenomen worden. Daarom is het raadzaam nog deze winter de aanvraag te doen. Veel succes!

* Deze informatie hebben we verzameld uit input van oud-leerling Leon Koopmans, de EZS is niet verantwoordelijk voor de inhoud

Medisch

Op zee-schepen met een beperkt vaargebied moet de kapitein en diegene die gewoonlijk belast is met de medische zorg aan boord in het bezit zijn van het certificaat Medical first aid. Voor zeeschepen met een onbeperkt vaargebied moet dit een certificaat Medical Care zijn.

De certificaten Medical first aid en Medical care moeten iedere 5 jaar herhaald worden in een herhalingscursus.

verlopen van vaarbevoegdheid

Let op, afhankelijk van hoelang geleden je vaarbevoegdheid is verlopen dien je van een van de volgende mogelijkheid gebruik te maken.

- Een vaarbevoegdheidsbewijs dat korter dan 5 jaar is verlopen.
Drie mogelijkheden om in het bezit te komen van een geldig vaarbevoegdheidsbewijs
1. Een nieuw kennisbewijs (diploma) halen (dit kan door middel van een EVC-procedure (procedure Eerder Verworven Competenties), gecombineerd met het maken van vaartijd.
2. Boven de sterkte 3 maanden ervaring opdoen in de zes maanden voorafgaand aan de datum van de aanvraag tot vernieuwing
3. Met een ambtshalve vaarbevoegdheidsbewijs 3 maanden ervaring opdoen in de zes maanden voorafgaand aan de datum van de aanvraag tot vernieuwing in een functie op een lager niveau dan waarvoor het ongeldig geworden vaarbevoegdheidsbewijs gold.
​(Let op: een kapitein kan met een ambtshalve vaarbevoegdheidsbewijs niet als eerste stuurman varen omdat een eerste stuurman als plaatsvervanger van de kapitein optreedt. Bij een verlopen kapiteins- vaarbevoegdheidsbewijs vaart de persoon dus 3 maanden met een ambtshalve vaarbevoegdheidsbewijs als wachtstuurman)

- Een vaarbevoegdheidsbewijs dat meer dan 5 jaar is verlopen.
Slechts één mogelijkheid: Een nieuw bekwaamheidsbewijs halen (dit kan, afhankelijk van opleidingsinstituut en situatie, door middel van een EVC-procedure (procedure Eerder Verworven Competenties) gecombineerd met het maken van vaartijd en het laten aftekenen van taken in het takenboek.


​Tot slot

Voor de afgifte van een vaarbevoegdheidsbewijs, om dienst te mogen doen aan boord van zeilschepen tot 500 ton,  zijn de opleidingen scheepsmanagement, radarnavigator en advanced fire fighting niet verplicht.




snel naar:

KZV >
GZV >
GZV VOOR BEVARENEN>
MARCOM  A  >
BOOTSMAN >
DOORSTROOM HANDELSVAART >

TARIEVEN >

TAKENBOEK>
​


HOME    ENGLISH    KAATJE    VAARBEVOEGDHEID   NIEUWS    CONTACT
KZV    GZV    MARCOM A    BOOTSMAN    DOORSTROOM HANDELSVAART