over ons
In 1978 is de Stichting Enkhuizer Zeevaartschool opgericht met als doel onderwijs te bieden aan mensen die werkzaam zijn in de zeilende beroepsvaart. Door de jaren heen hebben ook mensen met een andere (niet professionele) achtergrond de weg naar ons onderwijs weten te vinden.
De leeftijden van de leerlingen variëren tussen de 18 en 68 jaar, met een gemiddelde van 30-35 jaar. Lessen worden van half oktober tot eind maart op vrijdagen en/of zaterdagen gegeven.
De opleidingen worden gevolgd door zowel mannen en vrouwen uit de beroepszeilvaart , de pleziervaart en ook vanuit de marine en de reguliere handelsvaart.
Onze docenten nemen zoveel als mogelijk de varende praktijk het klaslokaal in om zodoende de theorie levend te houden.
Bestuur
Dhr. Paul van 't Hof
Dhr. Jan Dijkstra
Mw. Claire Groenewegen
Dhr. Mattijs Wever
Medewerkers
Dhr. Simon Edwards, bedrijfsvoering
Dhr. Anthony Goldsmith, bootsman en conciërge
Mw. Brigitte Majoor, administratiemedewerker
Dhr. Gert van Wijk, administratiemedewerker
Directie
Dhr. Cosmo Wassenaar
Onze docenten
Eef Willems (Zeevaartkunde KZV en GZV), Jeroen Peters (BVA KZV), Bernt Folmer (Instrumenten KZV, GZV, Manoeuvreren KZV en bootsman), Klaas Wester (Manoeuvreren, BVA GZV), Marteyn Blok (Meteorologie KZV, GZV, WASP), Erick Scheijde (Scheepswerktuigkunde GZV), Onno van der Zweep (BPR, bootsman) Lotte Grootveld (Stabiliteit KZV), Aart Wijker (Scheepswerktuigkunde KZV), Paul van Ommen (Zeerecht KZV), Mechelien Rövekamp (MFA, EFA), Floris Oud (MFA, EFA), Anthony Goldsmith (SMCP KZV en bosun), Thomas van Es (Scheepsbouw zeilschepen GZV en WASP), Klaas Gaastra (Dwarsgetuigde zeilvaart GZV), Marieke Brouwer (Scheepsbouw KZV), Stephan Kramer (ISM GZV), Willem Bosma (Touwwerk bosun, zeilnaaien), Patrick Walle (Zeilmaken bosun), Hans Weerlink (bosun), Rene van Reenen (Rondhouten bosun), Nico Jan van der Kolk (WASP), Mark Leslie Miller (WASP), Frank Berrens (Stabiliteit GZV en WASP), Jeroen Vrolijks (MARCOM-A, B en marifonie), Bert Stoel (Ladingbehandeling GZV), Patricia Heinstein (Zeilstabiliteit GZV), Joost Martijn (Zeilvaart, KZV)
De leeftijden van de leerlingen variëren tussen de 18 en 68 jaar, met een gemiddelde van 30-35 jaar. Lessen worden van half oktober tot eind maart op vrijdagen en/of zaterdagen gegeven.
De opleidingen worden gevolgd door zowel mannen en vrouwen uit de beroepszeilvaart , de pleziervaart en ook vanuit de marine en de reguliere handelsvaart.
Onze docenten nemen zoveel als mogelijk de varende praktijk het klaslokaal in om zodoende de theorie levend te houden.
Bestuur
Dhr. Paul van 't Hof
Dhr. Jan Dijkstra
Mw. Claire Groenewegen
Dhr. Mattijs Wever
Medewerkers
Dhr. Simon Edwards, bedrijfsvoering
Dhr. Anthony Goldsmith, bootsman en conciërge
Mw. Brigitte Majoor, administratiemedewerker
Dhr. Gert van Wijk, administratiemedewerker
Directie
Dhr. Cosmo Wassenaar
Onze docenten
Eef Willems (Zeevaartkunde KZV en GZV), Jeroen Peters (BVA KZV), Bernt Folmer (Instrumenten KZV, GZV, Manoeuvreren KZV en bootsman), Klaas Wester (Manoeuvreren, BVA GZV), Marteyn Blok (Meteorologie KZV, GZV, WASP), Erick Scheijde (Scheepswerktuigkunde GZV), Onno van der Zweep (BPR, bootsman) Lotte Grootveld (Stabiliteit KZV), Aart Wijker (Scheepswerktuigkunde KZV), Paul van Ommen (Zeerecht KZV), Mechelien Rövekamp (MFA, EFA), Floris Oud (MFA, EFA), Anthony Goldsmith (SMCP KZV en bosun), Thomas van Es (Scheepsbouw zeilschepen GZV en WASP), Klaas Gaastra (Dwarsgetuigde zeilvaart GZV), Marieke Brouwer (Scheepsbouw KZV), Stephan Kramer (ISM GZV), Willem Bosma (Touwwerk bosun, zeilnaaien), Patrick Walle (Zeilmaken bosun), Hans Weerlink (bosun), Rene van Reenen (Rondhouten bosun), Nico Jan van der Kolk (WASP), Mark Leslie Miller (WASP), Frank Berrens (Stabiliteit GZV en WASP), Jeroen Vrolijks (MARCOM-A, B en marifonie), Bert Stoel (Ladingbehandeling GZV), Patricia Heinstein (Zeilstabiliteit GZV), Joost Martijn (Zeilvaart, KZV)
stichting
De stichting Enkhuizer Zeevaartschool (RSIN 008176772), die niet door de overheid wordt gesubsidieerd, stelt zich tot doel iedereen, ongeacht vooropleiding, in staat te stellen zeevaartkundig onderwijs te volgen. Binnen het schoolgebouw aan de Kuipersdijk 15 te Enkhuizen, welke in eigendom is van de stichting, worden de erkende opleidingen Kleine Zeilvaart, Grote Zeilvaart en de cursussen Marcom-A, bootsman, zeilnaaien, veiligheidstrainingen voor de binnenvaart (deksman en BHV), de STCW-cursussen Basic Safety Training, Medical First Aid en Medical Care gegeven.
De inkomsten komen uit de schoolgelden en uit giften. De verkregen gelden worden geïnvesteerd in ons onderwijs en de instandhouding van ons schoolgebouw en instructieschip 'Kaatje'.
Medewerkers (tezamen 1,4 fte) ontvangen een bedrag van € 18,39 bruto per uur.
Docenten worden als freelancer vergoed met een bedrag variërend van € 45,- tot € 95 per lesuur.
De directeur (0,7 fte) ontvangt een brutoloon van € 26,50 per uur.
De bestuursleden krijgen geen vergoeding voor hun werkzaamheden.
Een financieel verslag van schooljaar 2022-2023 vindt u hieronder:
De inkomsten komen uit de schoolgelden en uit giften. De verkregen gelden worden geïnvesteerd in ons onderwijs en de instandhouding van ons schoolgebouw en instructieschip 'Kaatje'.
Medewerkers (tezamen 1,4 fte) ontvangen een bedrag van € 18,39 bruto per uur.
Docenten worden als freelancer vergoed met een bedrag variërend van € 45,- tot € 95 per lesuur.
De directeur (0,7 fte) ontvangt een brutoloon van € 26,50 per uur.
De bestuursleden krijgen geen vergoeding voor hun werkzaamheden.
Een financieel verslag van schooljaar 2022-2023 vindt u hieronder:
anbi-format-2022-23.pdf | |
File Size: | 348 kb |
File Type: |
ONZE MISSIE EN VISIE
Missie: "Zeevaartkundig onderwijs bieden aan iedereen die, al dan niet beroepsmatig, betrokken is bij zeegaande zeilende handelsvaart”
Visie: “Realiseren van een internationaal zeevaartkundig onderwijs- en kenniscentrum, waar de nadruk ligt op duurzaamheid en gebruik van de wind als voortstuwing.”
Doelstellingen 2024-2025:
- EZS sterker internationaal positioneren daar waar het gaat om zeilvaartonderwijs
- Uitbreiden producten
- Onderwijs aanbieden in een veilig en comfortabel, toekomstbestendig gebouw
- Organisatie steviger maken (en minder afhankelijk van key-persons)
- Kwaliteit onderwijs blijvend garanderen
- Meepraten over en meebewegen met veranderingen in de regelgeving
Milieu
De Enkhuizer Zeevaartschool maakt voor een groot deel gebruik van eigen opgewekte stroom; de klaslokalen zijn voorzien van energiebesparende verlichting welke automatisch dooft als er niemand aanwezig is.
Sinds 2015 zijn wij actief aan de slag met het plastic-vrij maken van onze school.
Wij vragen onze leerlingen om het gebruik van 'single use plastics' zoveel als mogelijk te beperken (voor inspiratie voor een plastic-vrij leven, klik hier).
Wij voeren in het schoolgebouw een GSM vrij beleid, dit om gezondheidsredenen en ter bevoordeling van de sociale interactie.
Klachten
Indien u een klacht over onze school heeft willen wij u verwijzen naar onze klachtenprocedure, klik hier.
Visie: “Realiseren van een internationaal zeevaartkundig onderwijs- en kenniscentrum, waar de nadruk ligt op duurzaamheid en gebruik van de wind als voortstuwing.”
Doelstellingen 2024-2025:
- EZS sterker internationaal positioneren daar waar het gaat om zeilvaartonderwijs
- Uitbreiden producten
- Onderwijs aanbieden in een veilig en comfortabel, toekomstbestendig gebouw
- Organisatie steviger maken (en minder afhankelijk van key-persons)
- Kwaliteit onderwijs blijvend garanderen
- Meepraten over en meebewegen met veranderingen in de regelgeving
Milieu
De Enkhuizer Zeevaartschool maakt voor een groot deel gebruik van eigen opgewekte stroom; de klaslokalen zijn voorzien van energiebesparende verlichting welke automatisch dooft als er niemand aanwezig is.
Sinds 2015 zijn wij actief aan de slag met het plastic-vrij maken van onze school.
Wij vragen onze leerlingen om het gebruik van 'single use plastics' zoveel als mogelijk te beperken (voor inspiratie voor een plastic-vrij leven, klik hier).
Wij voeren in het schoolgebouw een GSM vrij beleid, dit om gezondheidsredenen en ter bevoordeling van de sociale interactie.
Klachten
Indien u een klacht over onze school heeft willen wij u verwijzen naar onze klachtenprocedure, klik hier.
zeevaartkundig onderwijs in enkhuizen
Het zeevaartkundig onderwijs in Enkhuizen ziet terug op een lange traditie. Reeds in de 16e eeuw, in een tijd dat zeilschepen vanuit deze toen belangrijke stad zo'n beetje alle wereldzeeën bevoeren, gaf Lucas Janszoon Waghenaer (1534-1605) er al les in zeevaartkunde.
Met de komst van de stoomschepen en betrouwbare motoren verloor de commerciële zeilvaart in snel tempo haar bestaansrecht. Klippers, schoeners, barken, tjalken, schokkers, skûtsjes en andere grote of kleine zeilvrachters verdwenen van de rivieren en de zeeën. Daarmee verdween ook de zeilopleiding en kennis over het zeilen met grote schepen.
De ommekeer kwam in de zestiger jaren van de vorige eeuw. Een jonge generatie begon de nog resterende rottende en roestende schepen te restaureren en weer in de vaart te brengen. De kosten hiervan werden betaald door het varen met belangstellenden.
Langzamerhand is dit overgegaan in een volwaardige bedrijfstak met goed opgeleide mensen.
Inmiddels varen er weer zo’n 450 traditionele schepen rond in Noord-West Europa. Ook op de wereldzeeën en in grotere zeehavens zijn de tallships weer in kleine getale te vinden. Al deze schepen en ook hun bemanningen moeten tegenwoordig aan steeds strengere eisen voldoen.
Met de komst van de stoomschepen en betrouwbare motoren verloor de commerciële zeilvaart in snel tempo haar bestaansrecht. Klippers, schoeners, barken, tjalken, schokkers, skûtsjes en andere grote of kleine zeilvrachters verdwenen van de rivieren en de zeeën. Daarmee verdween ook de zeilopleiding en kennis over het zeilen met grote schepen.
De ommekeer kwam in de zestiger jaren van de vorige eeuw. Een jonge generatie begon de nog resterende rottende en roestende schepen te restaureren en weer in de vaart te brengen. De kosten hiervan werden betaald door het varen met belangstellenden.
Langzamerhand is dit overgegaan in een volwaardige bedrijfstak met goed opgeleide mensen.
Inmiddels varen er weer zo’n 450 traditionele schepen rond in Noord-West Europa. Ook op de wereldzeeën en in grotere zeehavens zijn de tallships weer in kleine getale te vinden. Al deze schepen en ook hun bemanningen moeten tegenwoordig aan steeds strengere eisen voldoen.