over ons
In 1978 is de Stichting Enkhuizer Zeevaartschool opgericht met als doel onderwijs te bieden aan mensen die werkzaam zijn in de zeilende beroepsvaart. Door de jaren heen hebben ook mensen met een andere (niet professionele) achtergrond de weg naar ons onderwijs weten te vinden.
De leeftijden van de leerlingen variëren tussen de 18 en 68 jaar, met een gemiddelde van 30-35 jaar. Lessen worden van half oktober tot eind maart op vrijdagen en/of zaterdagen gegeven.
De opleidingen worden gevolgd door zowel mannen en vrouwen uit de beroepszeilvaart , de pleziervaart en ook vanuit de marine en de reguliere handelsvaart.
Onze docenten nemen zoveel als mogelijk de varende praktijk het klaslokaal in om zodoende de theorie levend te houden.
Bestuur
Dhr. Paul van 't Hof
Dhr. Jan Dijkstra
Mw. Claire Groenewegen
Dhr. Mattijs Wever
Medewerkers
Dhr. Simon Edwards, bedrijfsvoering
Dhr. Anthony Goldsmith, bootsman
Mw. Brigitte Majoor, administratiemedewerker
Mw. Slavica Vukovic, facilitair medewerker
Mw. Paulien Neitemeier, vrijwilliger kantine
Dhr. Gert van Wijk, administratiemedewerker
Directie
Dhr. Cosmo Wassenaar
Onze docenten
Eef Willems (KZV en GZV), Jeroen Peters (KZV), Bernt Folmer (KZV, GZV en bosun), Klaas Wester (GZV), Hans Backs (KZV), Marijke de Jong (KZV en WASP), Erick Scheide (GZV), Aart Wijker (KZV), Paul van Ommen (KZV), Mechelien Rövekamp (KZV), Floris Oud (KZV) , Anthony Goldsmith (KZV, GZV en bosun), Thomas van Es (GZV en WASP), Klaas Gaastra (GZV), Marieke School-Brouwer (KZV), Wouter van Dusseldorp (KZV), Willem Bosma (bosun), Willem Beiske (bosun), Hans Weerlink (bosun), Floris Hin en Reinoud Bloeme (bosun), Maarten Voogd (GZV), Rene van Reenen (bosun), Teye Krook (bosun), Nico Jan van der Kolk (WASP), Mark Leslie Miller (WASP), Frank Berrens (GZV en WASP), Jeroen Vrolijks (MARCOM-A)
Curatorium
T.B. Bouwman:
namens de Koninklijke Nederlandse Reders Vereniging (KVNR)
P.B. Zwiers:
Oud-voorzitter Belangenvereniging Beroeps Zeilschippers (BBZ)
De leeftijden van de leerlingen variëren tussen de 18 en 68 jaar, met een gemiddelde van 30-35 jaar. Lessen worden van half oktober tot eind maart op vrijdagen en/of zaterdagen gegeven.
De opleidingen worden gevolgd door zowel mannen en vrouwen uit de beroepszeilvaart , de pleziervaart en ook vanuit de marine en de reguliere handelsvaart.
Onze docenten nemen zoveel als mogelijk de varende praktijk het klaslokaal in om zodoende de theorie levend te houden.
Bestuur
Dhr. Paul van 't Hof
Dhr. Jan Dijkstra
Mw. Claire Groenewegen
Dhr. Mattijs Wever
Medewerkers
Dhr. Simon Edwards, bedrijfsvoering
Dhr. Anthony Goldsmith, bootsman
Mw. Brigitte Majoor, administratiemedewerker
Mw. Slavica Vukovic, facilitair medewerker
Mw. Paulien Neitemeier, vrijwilliger kantine
Dhr. Gert van Wijk, administratiemedewerker
Directie
Dhr. Cosmo Wassenaar
Onze docenten
Eef Willems (KZV en GZV), Jeroen Peters (KZV), Bernt Folmer (KZV, GZV en bosun), Klaas Wester (GZV), Hans Backs (KZV), Marijke de Jong (KZV en WASP), Erick Scheide (GZV), Aart Wijker (KZV), Paul van Ommen (KZV), Mechelien Rövekamp (KZV), Floris Oud (KZV) , Anthony Goldsmith (KZV, GZV en bosun), Thomas van Es (GZV en WASP), Klaas Gaastra (GZV), Marieke School-Brouwer (KZV), Wouter van Dusseldorp (KZV), Willem Bosma (bosun), Willem Beiske (bosun), Hans Weerlink (bosun), Floris Hin en Reinoud Bloeme (bosun), Maarten Voogd (GZV), Rene van Reenen (bosun), Teye Krook (bosun), Nico Jan van der Kolk (WASP), Mark Leslie Miller (WASP), Frank Berrens (GZV en WASP), Jeroen Vrolijks (MARCOM-A)
Curatorium
T.B. Bouwman:
namens de Koninklijke Nederlandse Reders Vereniging (KVNR)
P.B. Zwiers:
Oud-voorzitter Belangenvereniging Beroeps Zeilschippers (BBZ)
stichting
De Enkhuizer Zeevaartschool is een ANBI Stichting. T.b.v. de voorgeschreven financiële transparantie vindt u hier een overzicht in het sinds januari 2021 voorgeschreven format (update maart 2022)

anbi-publicatieplicht-boekjaar-2020-21.pdf | |
File Size: | 296 kb |
File Type: |
zeevaartkundig onderwijs in enkhuizen
Het zeevaartkundig onderwijs in Enkhuizen ziet terug op een lange traditie. Reeds in de 16e eeuw, in een tijd dat zeilschepen vanuit deze toen belangrijke stad zo'n beetje alle wereldzeeën bevoeren, gaf Lucas Janszoon Waghenaer (1534-1605) er al les in zeevaartkunde.
Met de komst van de stoomschepen en betrouwbare motoren verloor de commerciële zeilvaart in snel tempo haar bestaansrecht. Klippers, schoeners, barken, tjalken, schokkers, skûtsjes en andere grote of kleine zeilvrachters verdwenen van de rivieren en de zeeën. Daarmee verdween ook de zeilopleiding en kennis over het zeilen met grote schepen.
De ommekeer kwam in de zestiger jaren van deze eeuw. Een jonge generatie begon de nog resterende rottende en roestende schepen te restaureren en weer in de vaart te brengen. De kosten hiervan werden betaald door het varen met belangstellenden.
Langzamerhand is dit overgegaan in een volwaardige bedrijfstak met goed opgeleide mensen.
Inmiddels varen er weer zo’n 450 traditionele schepen rond in Noord-West Europa. Ook op de wereldzeeën en in grotere zeehavens zijn de tallships weer in kleine getale te vinden. Al deze schepen en ook hun bemanningen moeten tegenwoordig aan steeds strengere eisen voldoen.
Met de komst van de stoomschepen en betrouwbare motoren verloor de commerciële zeilvaart in snel tempo haar bestaansrecht. Klippers, schoeners, barken, tjalken, schokkers, skûtsjes en andere grote of kleine zeilvrachters verdwenen van de rivieren en de zeeën. Daarmee verdween ook de zeilopleiding en kennis over het zeilen met grote schepen.
De ommekeer kwam in de zestiger jaren van deze eeuw. Een jonge generatie begon de nog resterende rottende en roestende schepen te restaureren en weer in de vaart te brengen. De kosten hiervan werden betaald door het varen met belangstellenden.
Langzamerhand is dit overgegaan in een volwaardige bedrijfstak met goed opgeleide mensen.
Inmiddels varen er weer zo’n 450 traditionele schepen rond in Noord-West Europa. Ook op de wereldzeeën en in grotere zeehavens zijn de tallships weer in kleine getale te vinden. Al deze schepen en ook hun bemanningen moeten tegenwoordig aan steeds strengere eisen voldoen.
ONZE MISSIE EN VISIE
De stichting Enkhuizer Zeevaartschool, die niet door overheidswege wordt gesubsidieerd, stelt zich tot doel iedereen, ongeacht vooropleiding, in staat te stellen zeevaartkundig onderwijs te volgen.
Milieu
De Enkhuizer Zeevaartschool maakt voor een groot deel gebruik van eigen opgewekte stroom; de klaslokalen zijn voorzien van energiebesparende verlichting welke automatisch dooft als er niemand aanwezig is.
Sinds 2015 zijn we actief aan de slag met het plastic-vrij maken van onze school.
We vragen onze leerlingen om het gebruik van 'single use plastics' zoveel als mogelijk te beperken. (voor inspiratie voor een plastic-vrij leven, klik hier)
We voeren in het schoolgebouw een GSM vrij beleid, dit om gezondheidsredenen en ter bevoordeling van de sociale interactie.
Klachten
Indien u een klacht over onze school heeft willen we u verwijzen naar onze klachtenprocedure, klik hier
Milieu
De Enkhuizer Zeevaartschool maakt voor een groot deel gebruik van eigen opgewekte stroom; de klaslokalen zijn voorzien van energiebesparende verlichting welke automatisch dooft als er niemand aanwezig is.
Sinds 2015 zijn we actief aan de slag met het plastic-vrij maken van onze school.
We vragen onze leerlingen om het gebruik van 'single use plastics' zoveel als mogelijk te beperken. (voor inspiratie voor een plastic-vrij leven, klik hier)
We voeren in het schoolgebouw een GSM vrij beleid, dit om gezondheidsredenen en ter bevoordeling van de sociale interactie.
Klachten
Indien u een klacht over onze school heeft willen we u verwijzen naar onze klachtenprocedure, klik hier
certificering

De Stichting Enkhuizer Zeevaartschool en de Stichting Landelijk Examenbureau Beroepszeilvaart zijn ISO 9001:2015 gecertificeerd.

De Enkhuizer Zeevaartschool is een CRKBO (Centraal register kort Beroeps Onderwijs)- erkende instelling.
We zijn aangesloten bij de Nederlandse Raad voor Training en Opleiding. Wij hanteren de algemene voorwaarden en de gedragscode van de NRTO.
|